Kupovina polovnjaka sa automatskim menjačem je pitanje koje zadaje mnogo glavobolja onima koji se do sada nisu sreli ili imali nekog većeg iskustva sa ovakvim automobilima.

Više je onih koji se prestrašile priče o enormno velikim cenama popravke takvih menjača pa nikako ne žele da se upuste u takvu finansijsku vratolomiju.

Kroz godine se odnos između manuelnih i automatskih menjača u našoj zemlji uveliko promenio. Pre samo 15-ak godina skoro pa da ih nije ni bilo u ponudi. Danas uz brojne gradske automobile sa „slabim“ motorima uveliko se nudi automatska transmisija, pa se sve češće naletimo na oglasima na auto koji nam se sviđa, ali povlačimo ručnu kad vidimo da menjač nije manuelni.

Da li kupiti polovan automobil sa automatskim menjačem? Koje su prednosti i mane, a kakvi su rizici?

Do pre nekoliko decenija bilo je automatika sa samo tri stepena prenosa, što je danas nezamislivo. Danas je sasvim uobičajeno da imaju šest brzina, ima ih sa sedam, a luksuzni proizvođači uveliko koriste menjače i sa osam. Pojavili su se i oni sa devet brzina!

Moderne automatske menjače kontrolišu izuzetno sofisticirani kompjuteri koji u obzir uzimaju mnoštvo faktora i koji su stanju da “uče” stil vožnje. Stoga ne treba upoređivati stare i nove. U zavisnosti od vrste, imaju i mogućnost određenog stepena manuelne kontrole.

Prednosti automatskog menjača

Za razliku od manuelnog, automatski menjač pokreće se bez upotrebe kvačila, tako da je vozačima, prilikom vožnje, leva noga u potpunosti oslobođena upravljanjem papučicom. Na taj način, brzine se menjaju automatski u zavisnosti od broja obrtaja motora, oslobađajući vozača od ručnog menjanja brzina.

Lakoća vožnje je glavna prednost automatike. Sednete, ubacite u D i vozite. U koloni samo pustite kočnicu i krenete lagano napred. Ne morate da uradite kombinaciju kvačilo-menjač-gas-kvačilo-menjač-kočnica nekoliko stotina puta na deonici od dva kilometra.

Čuva motor – neiskusni vozači često često drže motor u suviše niskim obrtajima, pokušavaju naglo da ubrzaju u npr. petom stepenu prenosa umesto da spuste u četvrti ili treći i slično. Sa druge strane, oni „iskusni” uživaju da kazaljku obrtomera uteraju duboko u crvenu zonu. Automatski menjač se brine da do ovakvih situacija ne dolazi.

Zamena ulja u automatskom menjaču

Ulje u automatskom menjaču treba redovno menjati, jer dotrajalo i zaprljano ulje doprinosi težem menjanju brzina (naročito kada je menjač hladan), značajno skraćuje radni vek menjača i može dovesti do ozbiljnih i skupih kvarova na sklopu automatskog menjača.

Ako planirate da nabavite neku od skupljih limuzina ili SUV-ova kod kojih manuelni ne postoji ni kao opcija, dobro se informišite o manama menjača u željenom vozilu, njegovoj trajnosti, okvirnim troškovima kompletne reparacije i zamene, a pre kupovine obavite temeljnu proveru.

Praksa pokazuje da sofisticiranost često dovodi do preosetljivosti. O tome mogu da posvedoče vlasnici veoma skupih automobila kojima su automatski menjači otkazali nakon samo godinu ili dve dana. U tom periodu popravka, na sreću, ide na račun proizvođača. Međutim, šta kad automobila izađe iz garancije?